
Media and Democracy

James Curran



Contents

List of tables	 xi
Acknowledgements	 xii

	 Introduction	 1

PART I

Comparing media	 7

1	 Shining city on a hill	 9

2	 Questioning a new orthodoxy	 28

3	 Media system, public knowledge and democracy:  
a comparative study	 47

PART II

Media and democratic theory	 61

4	 Entertaining democracy	 63

5	 Liberal dreams and the Internet	 84

PART III

Media and new technology	 97

6	 Technology foretold	 99

7	 The future of journalism	 111



xâ•… Contents

PART IV

Media and history	 121

â•⁄ 8	 Narratives of media history revisited	 123

â•⁄ 9	 Press as an agency of social control	 140

10	 Advertising as a bounty system	 153

PART V

Media and culture	 169

11	 Media as custodians of cultural tradition	 171

12	 Media and cultural theory in the age of market liberalism	 191

Notes	 205
Index	 247



Introduction

This book was commissioned as a collection of case studies, to follow my first volume 
of overview essays reappraising bodies of literature concerned with different aspects 
of media and power.1 This first volume was reprinted several times and translated into 
five languages. This prompted me to reconceive this book as a more ambitious project. 
Eight essays (Chapters 1–8) have been written for it, leaving me with the problem 
of deciding which of the residue of earlier published essays I should select. The ones 
that survive the resulting cull include two (Chapters 10 and 11) that disappeared into 
a black hole of obscurity, virtually unread, in preference to more obvious choices 
(including one anthologised in four books and another cited in over 200 publica-
tions). I thought that I would give these two disregarded essays a second chance.2

Since many readers will dip into this book rather than read it from beginning 
to end, it may be helpful to provide a brief indication of its contents and identify 
the threads of argument that run through it. Media and democracy is one of the 
most intensively ploughed areas in media studies, resulting in a number of good 
books.3 There seemed no point, therefore, in going over the same ground or even 
synthesising what has been published, since this latter has been done a number of 
times – not least in an illuminating summation of media democratic theory that has 
taken leading scholars over a decade to complete.4

However, most books on media and democracy are either theoretical or 
grounded in the experience of one nation. So my point of departure has been to 
look concretely at the democratic functioning of the media in different contexts, 
beginning with America. The design of the American news media system is based 
on two assumptions. If the media are to be free from government, they have to 
be organised as a market, not a state, system; and if they are to serve fully democ-
racy, they should be staffed by professionals seeking to be accurate, impartial and 
informative. The allure of this system, the soft power of its global attraction, is 
brought out in the opening chapter by contrasting the ideals and achievements of 
American journalism with the limitations of journalism in other countries, exem-
plified by cowed journalism in numerous authoritarian states, the fusion of media 
and political power in Italy and the irresponsibility of tabloid journalism in Britain.

This is followed by a chapter that takes a closer look at American news media. 
The shining city on the hill turns out to be less luminous when viewed from 
the inside. There is compelling evidence that American news reporting is, in some 
contexts, only semi-independent of government. The product of a very unequal 



2â•… Introduction

society, American media tend to legitimate inequality, especially in their coverage of 
the poor. As the principal vehicle of costly, almost unregulated political advertising, 
American television also plays a pivotal role in sustaining the money-driven nature 
of American politics. These links between media and politics in America go largely 
unnoticed in the standard comparative map of media systems, whose validity is 
questioned.

The first two chapters thus laud and criticise American journalism. This leads to 
the third, co-authored, chapter (with Shanto Iyengar, Anker Brink Lund and Inka 
Salovaara-Moring), which compares the democratic performance of news media 
in the US, Britain, Denmark and Finland. Television in Scandinavian countries pays 
more attention to political and international news than does American television, 
which is one reason why Scandinavians are much better informed about these 
topics than Americans (with the British falling in between). Television in Denmark 
and Finland (and, to a lesser extent, Britain) also broadcasts more news at peak times 
than in America. This encourages greater inadvertent viewing of the news, contrib-
uting to a smaller knowledge gap between advantaged and disadvantaged groups. In 
short, Europeans are better informed about politics and international affairs partly 
because they are better briefed about these topics by their public-service television 
systems than are Americans by their more consumer-orientated television system 
(though there are additional, more important societal reasons as well).

The analysis of Chapter 3 can be challenged on the grounds that it is based on the 
conventional assumption that ‘hard news’ supports political knowledge. But surely 
soft news has a political dimension, once it is acknowledged that ‘the personal is 
political’? More generally, the central argument mobilised in Chapter 3 – that hard 
news is being crowded out by entertainment in market-driven media – seems blind 
to the political meanings embedded in entertainment, which researchers in cultural 
and film studies take almost for granted.

Chapter 4 acknowledges the full force of the argument that media entertainment 
connects to the democratic life of society. It explores the way in which film and 
TV drama facilitate a debate about social values that underpin politics; enable an 
exploration of social identity (closely linked to a sense of self- and group interest 
central to politics); offer contrasting interpretations of society; and contribute to a 
normative debate about our common social processes – about how they are and 
how they should be. Thus, the television series 24 provided a catalyst for a national 
debate in the US about whether state torture was acceptable, while Sex and the 
City supported a collective conversation about the role and expectations of women 
at a time of rapid transition in gender relations. But although entertainment fuels 
democratic debate, a distinction needs to be made between fiction and journalism. 
This is because citizens need to be informed about important, real-life actions taken 
by their government – especially if this entails visiting death on another country. 
That more than a third of Americans thought in 2006 that Iraq had weapons of 
mass destruction or a major programme for developing them at the time of the 
2003 invasion, or that nearly half believed that Iraq was heavily implicated in the 
September 11 attacks, is an indictment of a society rendered politically under-
informed by its dependence on a diet of entertainment. A democracy needs to be 
properly briefed to be effectively self-governing.



Introductionâ•… 3

If media democratic theory needs to take account of the rise of mass entertain-
ment, another necessary adjustment is to come to terms with increased globalisa-
tion. Global economic forces are rendering national government less effective than 
it used to be, and are in this sense diminishing democratic power. This is leading 
to attempts to build a multi-tiered system of governance, from the nation state 
upwards, which is seeking in effect to repair democracy in a global age. The evolu-
tion of the news media – still very heavily centred on the nation – is lagging behind 
this transition and making democratic repair more difficult.

Much theorising about the democratic role of the media is conceived solely in 
terms of serving the needs of the individual voter. But democracy consists not just 
of government and citizens, but also of a large number of intermediate organisa-
tions from political parties to public-interest groups. Attention needs to be given to 
how media systems should best support this infrastructure of democracy. This leads 
logically, it is argued, to recognising that different kinds of journalism – not just the 
disinterested, objective, factual model upheld in American journalism schools – can 
usefully contribute different things to the functioning of democracy.

Media and technology is the second node of this book. One of the hopes vested 
in the Internet is that it is forging a ‘global public sphere’ empowering international 
citizenry. Chapter 5, co-authored with Tamara Witschge, explores this theme by 
investigating a distinguished e-zine, openDemocracy, which gained an international 
audience in the wake of the September 11 attacks. The development of this web-
based magazine illustrates the ways in which the Internet can facilitate innovative 
journalism. But it also points to the way in which the web is constrained by its 
context and time. Most of openDemocracy’s contributors came from the same parts of 
the world because they shared the same language. Contributors were overwhelm-
ingly men, reflecting the cultural inheritance of unequal gender participation in 
political life. And they were mostly from elite backgrounds, because knowledge, 
fluency and time are unequally distributed in the external world, though this was 
exacerbated by the editorial values of the magazine. And despite gaining a substan-
tial audience (approaching half a million visits a month at its peak), the e-zine failed 
to generate any significant revenue. The absence of a substantial stream of adver-
tising and subscription revenue is limiting the development of independent web-
based international journalism and its capacity to build genuinely global networks 
of communication (without some form of subsidy).

Chapter 6 looks at what was foretold in relation to British cable television, 
interactive digital television, community television and the dotcom boom – and 
what actually transpired. Forecasts were repeatedly, wildly wrong. In most cases, 
they originated from the business interests promoting new technological applica-
tions, were corroborated by senior politicians and admired experts and amplified 
by gullible media. These forecasts were also given credence because they accorded 
with a widely shared technology-centred perspective little influenced by economics 
and sociology.

An examination of past foretelling is followed, in Chapter 7, by a look at current 
predictions. There are four main – and mostly inconsistent – forecasts for the future 
of journalism: underlying continuity in a well-managed process of transition; a 
crisis of journalism that threatens democracy; a liberating Schumpeterian purge; 



4â•… Introduction

and a renaissance of journalism based on its reinvention. Each of these forecasts 
is for different reasons unconvincing. What seems instead to be happening is that 
the Internet is contributing to the decline and increased uniformity of old media 
journalism. This is not being offset adequately by new web-based start-ups because, 
in most cases, these have been unable to generate sufficient revenue to be self-
supporting. The underlying problem is that journalism as a whole – online and 
offline – is being partly decoupled from advertising funding.

The third node of the book is concerned with media history. Media history has 
not made the impact on the interdisciplinary field of media studies that it should 
have. This is partly because media historians tend to address only themselves and 
subdivide media history by medium and period. As a consequence, the poten-
tial of media history to illuminate the nature of the broad connections between 
media development and societal change has tended to be lost. For this reason, I had 
earlier attempted to summarise alternative interpretations of the role of the media 
in the making of modern British society (with clear parallels to other economi-
cally developed countries) as a way of illustrating how history provides a gateway 
to understanding the present.5 In Chapter 8, I return to this topic by looking 
at recent research. The liberal interpretation – celebrating the winning of media 
freedom and public empowerment, linked to the democratisation of the political 
system – is beginning to be modified in response to radical criticism. The femi-
nist interpretation, which argues that the development of the media empowered 
men at the expense of women, is responding to revisionists within its own ranks 
who emphasise that the media changed in response to the advance of women. The 
radical tradition, which views the development of the media in terms of containing 
working-class advance and consolidating elite domination, is urged to take account 
of reformist success. The anthropological interpretation centred on the role of the 
media in nation building is now turning to the role of the media in sustaining 
‘sub-national’ consciousness. The libertarian interpretation charting the culture 
wars between moral traditionalists and liberals in the context of de-Christianisation 
indicates that liberals in Britain have been gaining the upper hand (though the 
outcome is clearly very different in some other countries). The populist interpreta-
tion that views the increased commercialisation of the media as a means of emanci-
pation from a cultural elite, in a celebratory account of the growth of consumerism, 
remains influential, though perhaps not the force that it was. By contrast, the tech-
nological determinist interpretation, which sees successive new media as trans-
forming the culture, social relations and sensibility of the age, has received a boost 
from the recent boom in Internet studies.6

The next two chapters focus on particular aspects of press history that have a 
wider resonance. The standard interpretation argues that the British press became 
free when it ceased to be subject to punitive taxation in the mid-nineteenth century 
and hails the politicians who campaigned for this as freedom fighters (albeit also 
with vested interests). Chapter 9 contests this by examining what these ‘freedom 
fighters’ actually said at the time. It shows that a major concern was to lower the 
price of newspapers and expand the press as a way of indoctrinating the lower 
orders. They were convinced that their version of enlightenment would prevail 
and, in some instances, that well-funded papers controlled by businesspeople and 



Introductionâ•… 5

favoured by advertisers would promote moderation. Furthermore, it is argued, they 
were right, partly because the shift from craft to high-cost industrial production of 
the press, and increased dependence on advertising, made radical journalism more 
difficult.

The next chapter examines the impact of advertising on the press during the 
first two-thirds of the twentieth century. It argues that the rise of advertising agen-
cies as intermediaries, the development of evidence-based selection of advertising 
media and the rising incomes and advertising worth of workers all made it easier for 
radical journalism to make a breakthrough in the first half of the twentieth century. 
This said, advertising spending across newspapers was still very unequal, save for 
a brief period of newsprint rationing, because some readers had more money to 
spend than others, generated a higher advertising bounty and were worth more 
to publishers to recruit. This distorted the structure of the press, and its editorial 
strategies, in ways that disadvantaged the left. But this outcome came about in an 
unsought way and was the product of an impersonal economic process rather than 
of political discrimination.

In advancing this argument, I was influenced at the time by contending instru-
mentalist and structuralist interpretations of the state in critical political theory, 
and advanced in effect a structuralist interpretation of the influence of advertising 
on the press. But in the course of researching this essay, I became fascinated by the 
way in which the new business disciplines of market research and advertising media 
planning were developed by a motley but clever group of people. They changed the 
operation of the market by the way in which they reinterpreted it, in the process 
influencing the development of the press. Essentially the same process was at work 
when new ways of conceptualising and measuring the television audience, and of 
segmenting the market, in later twentieth-century America encouraged the growth 
of specialist television channels.7 These arguments accord with a new stress on the 
cultural construction of markets that is being developed in the sociology of the 
economy.8

The last node of the book is concerned with media and culture. Chapter 11 
shows that book reviews in the British national press centre on literary fiction, 
history, biography, literary studies and politics. This excludes some books that are 
popular bestsellers and some that are important (in particular those concerned with 
science and social science). This idiosyncratic selection reflects the educational 
backgrounds of books editors, most of whom studied history or English at elite 
universities. Their predilections are reinforced by editorial tradition, their skewed 
teams of book reviewers and their social networks. Publishing executives are mostly 
content to anticipate books editors’ preferences rather than to challenge them. The 
press can thus be viewed as a custodian of cultural tradition that entrenches a 
humanities domination of public and cultural life, while downgrading other disci-
plines as falling outside the core curriculum of what ‘informed’ people ought to 
know about.9 Little has changed since this research was done. More paperbacks are 
reviewed, but the neglect of science has become even more pronounced.

The last chapter reviews the development of British media and cultural studies 
during the last twenty-five years. The conventional way in which researchers narrate 
the field to themselves is to identify an inner logic in which gaps are identified and 



6â•… Introduction

new insights are recognised, producing a succession of enlightening ‘turns’ to a new, 
improved understanding. This leaves out the way in which changes in the wider 
context of society influence the development of research. While some contextual 
influences have been positive, the ascendancy of neo-liberalism has rendered a once 
radical field of research less critical. Now that this ascendancy is contested, after the 
2008 crash, perhaps this will change.

All previously published essays have been revised for publication here. My aim 
has been to make them accessible to a first-year undergraduate. Two chapters (9 and 
10) have each been cut by a third to fit the publisher’s length requirements.

My thanks go to Stanford University, which awarded me a Visiting McClatchy 
Professorship, Pennsylvania University, which provided me with a visiting 
Annenberg-endowed post, and the Annenberg Press Commission, which invited 
me to join its ranks (and produced an inquest volume on the American media).10 
This prompted me to learn more about the American media and embark on 
comparative survey research – something reflected in the first third of this book.

My thanks go also to the Leverhulme Trust, which awarded me and my 
colleagues a grant of £1.25 million to investigate new media. Early fruits of this 
are presented in the middle part of this book. As part of this, I would like to express 
my thanks to Joanna Redden, who won a Leverhulme scholarship from a crowded 
field and provided research assistance for Chapters 2, 6 and 7. My thanks go also to 
Justin Schlosberg, who rendered consistent the presentation of footnotes. All other 
acknowledgements are gratefully expressed at the beginning of chapters.



1	 Shining city on a hill

The United States is the principal originator and exporter of a great media experi-
ment. Its starting point is that the media should be organised as a free-market system 
on the grounds that any form of public ownership or legal regulation (beyond the 
barest minimum) endangers media freedom. However, this approach differs from neo-
liberalism in that it also argues that the free market can have debilitating effects on the 
media. Its solution to this double bind – the need to have a free market and to negate 
its adverse effects without involving the state – is to develop a tradition of profession-
alism among journalists. In this way, the media can remain free, yet serve the people.

This general thesis is set out in the Hutchins Commission report, still perhaps 
the most cogent and elegant report on media policy ever published in the English 
language.1 The report directly confronts First Amendment fundamentalism by 
arguing that the aim of public media policy should not be confined to securing 
media freedom from government control. The media have also a duty, it argues, to 
serve the public good – something that cannot be fulfilled automatically through 
the free play of the market. This is because the effort to attract the largest audi-
ence can sometimes undermine accuracy and encourage a preoccupation with the 
exceptional rather than the representative, the sensational rather than the significant. 
Free-market processes have also given rise to plutocratic ownership of newspapers 
and their concentration into chains, creating the potential for abuse.

Yet, the report recoils from the idea of advocating ‘more laws and government 
action’2 since this poses a threat to media freedom. What, then, should be done? 
The answer, according to the report, is to promote an overriding commitment to 
the common good among media controllers and staff, foster ‘professional ideals 
and attitudes’3 and a tradition of ‘competence, independence and effectiveness’.4 In 
short, the media can be best improved not through laws but through leadership and 
the entrenchment of a public-interest culture in its staff.

The Hutchins report was written by leading American public intellectuals and 
published in 1947. It came out of a reform movement that had not only public 
support but perhaps more importantly the backing of major media controllers,5 
leading journalists and also journalism educators.6 This movement had also a long 
history extending back to the nineteenth century. And its championship of journal-
istic autonomy, standards and public service was anchored by adherence to the codes 
and procedures of ‘objective’ reporting. This demanded ‘detachment, nonpartisan-
ship, inverted pyramid writing, reverence for facts and balance’.7



10â•… Comparing media

This reformist tradition was also nurtured by the oligopolistic structure of the 
American media. During the reformist ‘golden age’, in the third quarter of the 
twentieth century, just three networks dominated television, two news maga-
zines loomed large in the underdeveloped national printed press and most metro-
politan dailies enjoyed a local monopoly. It was much easier to be high-minded 
when competition was limited and profitability was assured by a rising volume of 
advertising.

This high tide of professional media reformism is memorialised in Herbert Gans’ 
classic ethnography of the three commercial TV networks and the two principal 
news magazines during the 1960s and 1970s. The growth of conglomerate media 
ownership had resulted, he argued, in the devolution of shareholder power to 
managers, who delegated, in turn, considerable decision-making authority to jour-
nalists. This was, he argued, partly an operational consequence of the specialisation 
of function within news organisations, but it was also a response to the high degree 
of professional consciousness among journalists. ‘Delegation of power’, Herbert 
Gans writes, ‘also takes place because the news organisation consists of professionals 
who insist on individual autonomy’.8 Thus while large business corporations were 
‘nominal managers’ of leading media, the people working in them were effec-
tively in control and did not shrink from carrying news detrimental to their parent 
companies’ interests.9 Managerial pressure to make profits was also offset by journal-
ists’ commitment to professional goals. This could result in journalists deliberately 
shunning information about audience preferences, particularly if they feared that 
viewers and readers are ‘not particularly interested in the news they now receive’.10

Gans’ overall conclusion was thus that America’s flagship media were strongly 
influenced by the professional values of their staff and their desire for autonomy. It 
now reads as an elegiac rendering of how America’s top media used to be.

Responsible media capitalism

This influential account acknowledged that news media were influenced by the 
underlying belief systems of society and recognised the subtle ways in which jour-
nalistic autonomy was in fact constrained. The book is far from being uncritical. 
Yet, it failed to engage fully with the way in which the underlying conservatism of 
American society left a gelatinous imprint on American journalism. This is some-
thing to which we shall return in the next chapter.

American iconoclasts have also pointed to the limitations of the professional 
reformist tradition. Thus, some media historians argue that the development of a 
commitment to objectivity masked a pragmatic, marketing concern to appeal to 
readers with different politics; the growing stress on factuality reflected the naïve 
empiricism of high modernism; and the high-mindedness of this reformist tradition 
perhaps cloaked, at some level, an accommodation to power.11 Similarly, a number 
of media sociologists argue that the procedures of ‘objective reporting’ privileged 
the powerful in sourcing and framing the news; and that balancing authorities’ 
truth claims became a sorry substitute for truth-seeking. These limitations were a 
response, it is argued, to deadline pressure, lack of relevant expertise and sometimes 
concern to avoid a running battle with authority.12



Shining city on a hillâ•… 11

While all these criticisms have some validity, they should not obscure the 
enormous achievements of the American experiment. In particular, the standard 
leftwing accusation that American journalism reproduces a news script written by 
established authority fails to register the multiple conditions in which this is not 
true.13 When powerful actors have transgressed shared norms, when elite groups 
have strongly differed with each other or when there has been an effectively organ-
ised popular mobilisation of dissent (as in the civil rights movement), the American 
media have hosted or expressed strong criticism of established power.

The classic illustration of this is the 1972–4 Watergate scandal.14 In this often-
narrated saga, a group of men linked to the re-election campaign for President 
Nixon illegally broke into the National Democratic headquarters in the Watergate 
complex, and were caught in the act. Subsequent investigations revealed the high-
level connections of those involved, and the attempt of President Nixon and his 
closest advisers to cover this up. Leading media, most notably the Washington Post, 
played a significant part in this disclosure. The ensuing outcry generated pressure 
for President Nixon’s forced resignation in 1974 and paved the way for the pros-
ecution and imprisonment of a number of his senior aides.

Of course, press revelations did not occur in a vacuum. They were fuelled by 
leaks, press releases, official investigations and public protests from a variety of 
powerful actors – a judge, a Deputy Director of the FBI, federal prosecutors, a 
powerful Senate committee, an Attorney and Deputy Attorney General, among 
others. Political insiders within the American establishment were especially impor-
tant in signifying Watergate as being part of a bigger problem – the systematic 
abuse of government authority – in the immediate aftermath of Nixon’s landslide 
1972 re-election, when the press seemed ready to downgrade Watergate as a ‘sour 
grapes’ Democratic Party issue. But none of this should detract from the record of 
professionally orientated journalists in tenaciously seeking and publishing revela-
tions about Watergate, contributing to the downfall of the most powerful man in 
the world.

American local television could also mount exemplary investigations during this 
reformist professional era. This is perhaps best illustrated by a remarkable series of 
reports, under the title ‘Beating Justice’, broadcast by the NBC affiliate in Chicago, 
Channel 5, in 1983.15 Their origin lay in a conversation between a recently arrived 
reporter, Peter Karl, and a local lawyer who complained that the police had thrust 
an electric cattle rod down his client’s throat and applied it to his genitals. Shocked, 
the reporter dug further and discovered, with his colleagues (and, crucially, with 
the help of concerned lawyers and hospital staff) a pattern of systematic abuse in 
which the same police officers were repeatedly involved in beating up people, most 
of whom were black. The series reported extreme levels of violence, including the 
transformation of a once healthy 21-year-old man into a quadriplegic following 
a short ride in a police ‘paddy’ wagon. Nothing effective was being done, the TV 
series suggested, to supervise an out-of-control group of Chicago police officers, 
even though the City of Chicago had been forced to pay out, over five years, some 
$5 million to settle (and hush up) police brutality complaints.

Perhaps the most admirable thing about this series is how much investment the 
local TV station was then willing to commit to serious, investigative journalism. It 



12â•… Comparing media

assigned a producer, assistant producer, a reporter (also working on other stories) 
and a group of three (changing) student interns to investigate police brutality for six 
months. The names of police officers repeatedly accused of brutality, as well as rele-
vant witnesses, were identified by painstakingly combing federal and county court 
records and even arrest logs. The editorial budget was generous, with a camera crew 
spending no less than fifteen evenings in an unmarked van in a vain attempt to 
capture ‘live’ a police beating.

Chicago’s Channel 5 also backed the investigation with its most precious 
resource – airtime. It ran the ‘Beating Justice’ series of news reports on five consec-
utive evenings on its ten o’clock local news, and repeated an expanded version 
of each item the next day on the late afternoon local newscast. This enabled a 
detailed and fully documented presentation of its evidence of wrongdoing. The 
prominence given to the news reports also helped to ensure that they influenced 
the political process. Congressman Harold Washington capitalised on their impact 
in his 1983 mayoral election campaign, promising police reform and mounting a 
sensational press conference in which he featured fifty alleged victims of police 
brutality. Washington was elected as the first black Mayor of Chicago. Under his 
short-lived regime (cut short by his early death), the police superintendent, Richard 
Brzeczek, was forced to resign, and internal supervision and control of the police 
was tightened. However, the police commander of the notorious ‘midnight crew’ 
was not fired until 1993.16

Even when the professional power of journalists was weakened during the subse-
quent period, for reasons that we will come to, an impressive legacy lingered on. 
A professional culture had been created; talented people had been recruited to 
journalism and, in the upper reaches, American news media had enormous staffs 
and budgets. This could still result in remarkable journalism, something that will 
be illustrated by an unsung series of articles that appeared in the New York Times 
in 2005. Unlike the exceptional ‘Beating Justice’ series that garnered numerous 
awards, or the Watergate revelations that were immortalised in a celebrated film,17 
this series attracted little acclaim. But it nevertheless exemplifies the industry, intel-
ligence and public purpose of well-resourced American journalism, even during its 
period of decline.

In February and March 2005, the New York Times published three articles, written 
by Paul von Zielbauer, under the general title ‘Harsh Health’.18 The first of these 
presented a Dickensian chronicle of poor medical care in New York State prisons, 
leading to avoidable deaths. The second article centred on neglect of mentally ill 
prisoners leading to a spike of suicides, and the third concentrated on failures of 
care in juvenile detention centres.

The articles were memorable partly because they provided dramatic human-
interest cameos. One inmate, Brian Tetrault, had his medication drastically reduced 
on admission to prison. Over the next ten days, he slid into a stupor, soaked in his 
own sweat and urine. Dismissed as a fake (one prison nurse noted tartly that Tetrault 
‘continues to be manipulative’), he died on the tenth day. His records were then 
doctored to make it appear that he had been released before dying.

Another inmate, Carina Montes, was admitted to gaol after a long history of 
mental illness and a suicide attempt as early as thirteen years old. Her records went 



Shining city on a hillâ•… 13

missing, and she never saw a psychiatrist in her five months in gaol. Despite clear 
warning signals that were ignored, she hanged herself – joining what inmates call, 
with black humour, the other ‘hang-ups’.

Tiffany S., aged fourteen, was another troubled inmate. She had been removed 
from her drug-addicted parents at the age of three, and moved again when her sister 
was sexually molested by her brother. She had a long history of suicide threats and 
psychological disorder, and had been given powerful medication by her hospital. 
When she was admitted to a detention centre after a minor infringement, this 
medication was stopped by the doctor and replaced by a drug for hyperactivity. The 
doctor, responsible for health care in nineteen juvenile centres, had been widely 
criticised for replacing expensive drugs with cheaper, inappropriate prescriptions. 
Tiffany S. went into sharp decline, started hallucinating and behaved in a strange 
and distressed way. At this point a redoubtable family court judge, Paula Hepner, 
stepped in and ordered that Tiffany receive proper medical treatment.

At the centre of the problem, argued the three articles, was Prison Hospital 
Services, the leading company in the $2 billion prison health-care industry. It had 
been found officially wanting in relation to 23 recent inmate deaths. A third of its 
full-time psychiatric positions were unfilled; fourteen of its doctors had state or 
federal disciplinary records. It had a controversial record not merely in New York 
State but in other parts of the United States, where its failures had been repeatedly 
criticised.

However, the article series transcended the standard narrative of investigative 
journalism that features wrongdoers doing wrong (with the simplifying implica-
tion that evil must be confounded). While pointing an accusing finger at Prison 
Health Services, and some of its employees, it also offered an intelligent, contextu-
alising account. Prison health care has always been beset with difficulties, because 
numerous inmates have mental health or addiction problems, making them both 
difficult and vulnerable. Prison health is unglamorous work, making good staff 
difficult to recruit and retain. Above all, the series emphasised, there has also been a 
sustained drive to limit spending on prisons. Forty per cent of inmate health care in 
the United States is contracted to private companies. Competitive underbidding to 
secure contracts has led to economies and skeletal staffs, leading to mismanagement 
and neglect. Little information about prison health care is publicly available, and it 
is not a topic that people are disposed to worry about. In this situation, ‘businesses 
with the most dubious track records can survive, and thrive’. But the ultimate 
responsibility, the articles suggested, lies with the wider community, which wants 
to save money. This uncomfortable conclusion was rammed home explicitly by an 
editorial arguing that ‘the root problem is that the country has tacitly decided to 
starve the prison system of medical care’.19

The series was triggered in 2003 when Paul von Zielbauer, then a specialist 
reporter covering local prisons and gaols on the metropolitan desk of the New York 
Times, noticed that there had been six suicides, in as many months, in one prison 
and decided to check out Prison Hospital Services, responsible for health care in 
the prison.20 He filed Freedom of Information Act requests for reports of all deaths 
in gaols for which the company had a contract in New York State and found that it 
was repeatedly criticised. This led subsequently to a year-long investigation, which 



14â•… Comparing media

included a trawl through the company’s record in other states and thirty interviews 
with current and former prison health employees, as well as examining numerous 
court and regulatory agency reports.

What made the series good, apart from the evident ability of Zielbauer (who 
subsequently wrote memorable articles about the abuse of power in post-Saddam 
Iraq), were three things. First, the New York Times committed significant resources 
to the investigative project, not only assigning Zielbauer for an extended period, 
but also Joseph Plambeck to assist him with research and reporting. It also gave 
prominence to the series: the opening article, for example, was the joint lead 
story on the first page even though it was not reporting yesterday’s news. The 
second thing that lifted the series was that it was able to draw upon the work 
of the democratic state in investigating itself: key sources for the series were the 
sharply critical reports of regulatory authorities, both inside and outside New 
York State, and also court cases. This documented record helped to build up a 
compelling picture of a bad situation in need of reform. The third thing that 
made the series impressive was its straining to achieve balance. Prison Health 
Services was rightly given the opportunity to defend itself, and its record was 
contextualised in a way that made for critical understanding rather than facile 
indignation.

But while exemplary, the series also had defects characteristic of American pres-
tige journalism. Its central weakness was that it was excessively over-long, with 
the three articles running respectively to 8,624, 6,510 and 3,020 words. It was also 
artlessly presented, with infrequent subheadings, mostly dull pictures and, in the 
case of the third article, a dire headline (‘A spotty record of health care at juvenile 
sites in New York’). However, the articles themselves were very skilfully written. 
They alternated dramatic human-interest stories with analysis, with the reporter 
enlisting the horror engendered by individual tragedies to motivate the reader to 
find out more about what was going wrong. The series also shrewdly anticipated 
reader resistance, not least by concentrating attention on sympathetic inmates, some 
with minor infractions, with whom sceptical readers of the New York Times might 
be more disposed to care about.

Thus, these three articles – despite their flaws – are a testament to the disciplined 
moral passion, hard work and intelligence of good American journalism. They were 
enabled by the enormous resources of a paper,21 stuffed with advertising generated 
by a wealthy readership in one of the richest places in the world. And all these assets 
were deployed in an attempt to protect one of the most despised pariah-groups in 
the community – gaoled felons – in a country then without universal health care.22 
It is journalism like this that explains why the American model of responsible 
media capitalism has admirers around the world.

Shining city on a hill

The three examples of American journalism that have just been featured are all 
exposés of the abuse of official power by, respectively, the US President, police and 
prison administration. The robust independence of this journalism contrasts with 
the overt ways in which the media are still controlled in most parts of the world.



Shining city on a hillâ•… 15

The principal way control is exercised is through repressive legislation. For 
example, in Mugabe’s Zimbabwe, the law provides for a maximum of seven years’ 
imprisonment for the publication of (allegedly) ‘false’ stories that are likely to cause 
‘fear, alarm or despondency among the public’.23 Still more restrictive legislation 
exists in Saudi Arabia, resulting in the lengthy imprisonment of the Saudi Arabian 
journalist Saleh Al-Harith for phoning through news in April 2000 to al-Jazeera 
TV that there had been clashes between the police and the Ismaeli minority in 
Nijran.24 Repressive laws also enable the banning of troublesome publications, as in 
Indonesia in 1994, when three leading weeklies were closed down by official fiat.25

Second, control can be exerted through public ownership, licensing and regula-
tion of the media. In most authoritarian states, from Albania to Morocco, publicly 
owned television follows the official line of the government.26 An effective way of 
muzzling commercial television has been to allocate licensed franchises to allies 
of the government and governing party or coalition. For example, this is what 
happened in much of Eastern Europe, following the collapse of communism.27 
Most restrictive regimes, from China to Syria, also require internet service providers, 
licensed within their jurisdictions, to filter out critical or dissident websites.28 Some, 
as in Saudi Arabia, seek to jam ‘undesirable’ TV broadcasts from abroad.29 Overlying 
this system of regulatory control can be the routine issuing of editorial guidelines 
to the media. For example, the Chinese government, headed by Deng Xiaoping, 
instructed that there should be no media debate about whether the introduction 
of pro-market reform policies endangered social relations. This had the desired 
effect of marginalising leftwing criticism and restricting the reporting of grassroots 
protests in the immediate post-1989 period.30

Third, control can be exercised through a second party – in particular, the owners 
of private media – operating in collusion with government. Throughout Latin 
America, there was an informal coalition between the principal media conglomer-
ates and the dictatorships,31 as there was also in pre-democratic Taiwan32 and South 
Korea.33 These partnerships were founded primarily on shared interests and outlooks: 
a common desire to defeat communism/terrorism, maintain order and stability and 
sustain free enterprise. But narrowly instrumental pragmatism on the part of media 
controllers can also play a part in securing compliant media. Thus, the desire of press 
owners to expand their wider commercial interests in mainland China, with the 
approval of the Beijing government, was a significant factor in the increased taming 
of the Hong Kong press in the post-1997 period.34 More generally, the flow of adver-
tising tends to be politicised in authoritarian regimes. Thus, throughout the Middle 
East, commercial advertising is often withheld from media that have lost favour with 
the government,35 a recurring problem for the pan-Arab TV enterprise, al-Jazeera.36

Fourth, media can also be intimidated through vigilantism. Especially in coun-
tries where crime is highly organised and has links to the state, and where the 
rule of law is weak, journalists are vulnerable to physical intimidation. In Russia, 
for example, outspoken media workers can be exposed to an escalating scale of 
violence, beginning with a threatening phone call and progressing to systematic 
beating up, arson attack and assassination. According to Olessia Koltsova, it is often 
difficult to distinguish analytically between state and non-state agents of violence 
in Russia because the two tend to overlap.37



16â•… Comparing media

Lastly, an indirect system of control can be established through the invisible threads 
of domination. While all governments seek to ‘manage’ their media through public 
relations and other means, this is more intimidating in authoritarian than in non-
authoritarian societies. This distinction is perhaps best exemplified by Singapore’s 
authoritarian democracy, where the media are not controlled through formal 
censorship and are in a formal sense ‘free’, yet are strongly subordinated to govern-
ment.38 This is achieved through an all-encompassing hegemony within this small 
city state. An integrated elite monopolises political power through its control of the 
People’s Action Party, which has won every election since national independence in 
1965, and through annual licensing of civil-society organisations by the state. The 
ruling elite also dominates local businesses. Above all, it enjoys an almost unchal-
lenged cultural ascendancy, through popular acceptance of its governing ideology 
of national development, Asian values and ethnic harmony, through its control of 
public institutions (including the educational system) and through the prestige it 
has garnered as a consequence of Singapore’s remarkable economic success. For 
an editor to incur the wrath of the Singaporean government, in the context of a 
strongly authoritarian, conformist culture, requires courage and independence of a 
different order from that required in an open, pluralistic society.

So from the vantage point of numerous countries around the world, the inde-
pendence of American media from government control, and the fearless way in 
which American journalists are able to criticise authority, is a source of admiration 
and inspiration. American media – viewed from a distance – seem like a shining 
city on a hill.

Fact-checking responsibility

It is not only in countries lacking free media that American media reformism 
commands respect. The fact-checking responsibility of American journalism, its 
commitment to reporting important news, even its tendency towards bland worthi-
ness, can seem a refreshing contrast to what is available in some other countries. This 
is especially true in countries with a tradition of irresponsible tabloid journalism.

Few countries have a more irresponsible tabloid press than Britain. It is unusual 
in having a dominant national press, with ten competing daily newspapers. Five 
of these are strongly orientated towards the mass market because they derive the 
greater part of their income from sales. They are also locked into a Darwinian 
struggle for survival because popular newspaper sales have been in decline since 
the late 1950s and are now almost in freefall. There is little counterweight to this 
commercial pressure, since British tabloids are dominated by an entertainment-
orientated rather than professional staff culture.39

British tabloids have responded to their deteriorating economic situation by 
searching with increasing urgency for news that grabs readers’ attention. One time-
honoured way of achieving this is to find stories that make readers angry. As a memo 
to Sunday Express journalists enjoined in 2003, ‘we must make the readers cross’.40 
This strategy led to a spate of anti-immigrant stories during the 2000s, when anti-
immigrant attitudes became more widespread. However, tabloid demand for these 
stories outstripped supply, leading not just to distortion but outright invention.



Shining city on a hillâ•… 17

Thus, in 2003, the tabloid press ran a number of stories about immigrant eating 
habits. Immigrants were reported to be eating donkeys, guzzling fish (‘Now They 
Are Eating Our Fish!’)41 and devouring swans. This last story connected to a 
national taboo because swans are a symbol of British heritage, protected by law 
from Norman times. To eat swans was therefore to invite strong disapproval. The 
story was judged to be so important that the Sun (July 4, 2003) cleared its front 
page to reveal that ‘Callous asylum seekers are barbecuing the Queen’s swans’, 
under the banner headline, ‘SWAN BAKE’. ‘East European poachers’, the paper 
reported, ‘lure the protected Royal birds into baited traps, an official Metropolitan 
Police Report says.’ Its continuation story inside the paper recorded unambigu-
ously: ‘Police swooped on a gang of East Europeans and caught them red-handed 
about to cook a pair of swans.’

Although the story was well judged to raise readers’ blood pressure, it had one 
demerit. It was not true. There was in fact no Metropolitan Police report about East 
Europeans eating swans, merely an internal, one-page memo clarifying the nature 
of the law in relation to poaching. There were no police arrests of any immigrant 
‘gang’ laying traps for or barbecuing swans.42 The Sun, concluded the official Press 
Complaints Commission, ‘was unable to provide any evidence for the story’.43

In a similar vein, the Daily Express (July 27, 2005) revealed on its front page 
that ‘Bombers are all spongeing asylum seekers’, a reference to bombers who had 
attempted to set off bombs in London on July 21. Although calculated to produce 
outrage, the accusation was inaccurate – as subsequent investigation revealed.44 Still, 
it made a good cue to the poll, published in the same issue, inviting readers to 
answer the question: ‘Should all asylum seekers now be turned back?’

If one attention-seeking strategy is to make readers indignant, another is to make 
them scared. This is typified by a campaign led by the Daily Mail and Sun – Britain’s 
two best-selling dailies – alerting readers to the alleged dangers of the ‘three-in-
one’ mumps, measles and rubella (MMR) vaccine. The trigger for the campaign 
was a press conference, in 1998, in which Dr Andrew Wakefield, the co-author 
of a medical article, suggested that it was possible that the triple vaccine could 
cause bowel disorder, leading to autism.45 The article was methodologically weak, 
being based on just twelve, non-randomly selected subjects, and did not even claim 
to have demonstrated the existence of a connection between the triple vaccine 
and autism. It was subsequently disowned by the journal which published it.46 Dr 
Wakefield was censured in 2010 for, among other things, failing to declare a finan-
cial interest in the outcome of his research (which received funding from litigants 
against the vaccine),47 and was struck off the British General Medical Council 
register. His suggestion that the MMR jab was hazardous was also refuted by major, 
scientifically conducted studies in the US, Japan and Finland, as well as research 
elsewhere.48

But this did not prevent leading British tabloid papers from championing an 
unsubstantiated, maverick view. It was, after all, a story guaranteed to win the atten-
tion of parents, and grandparents, of young children. At the height of the MMR 
scare, in January 2001, the Sun published an anxiety-inducing article about the 
vaccine, on average, every other day for the entire month.49 This is typified by its 
report that ‘anguished mother Mary Robinson’ is ‘convinced’ that the MMR jab 



18â•… Comparing media

‘caused autism in four of her kids and behaviour problems in another’.50 The article 
offered no medical support to back up Mary Robinson’s conviction, but quoted 
her as saying that ‘they withdraw a hairdryer if there is a problem – why aren’t they 
withdrawing this drug’ (by which she meant the MMR vaccine). Celebrities were 
also mobilised in the cause. ‘TV star Carol Vorderman led calls for a safe measles jab 
last night’, reported the Sun, adding that the Countdown star had ‘talked to many 
people’ with children who had been damaged by the MMR vaccine.51

The problem with these unqualified diagnoses is that autism often becomes 
apparent at around the age of two, when children are given the first dose of the 
triple MMR vaccine. This is coincidental, not causally connected. But leading 
British tabloids gave the impression that to allow one’s children to receive the triple 
vaccine was to play Russian roulette with their health. This view was seemingly 
legitimated when the prime minister, Tony Blair, declined to say in 2002 whether 
his youngest son, Leo, had received the vaccine. This gave the story a new lease of 
life, only for it to begin to peter out in 2003 – some five years after the initial scare.

However, the damage had been done. There was a marked decrease in those taking 
the MMR vaccine in 1998 that was only partly reversed from 2004 onwards.52 
Even in 2009, the MMR uptake had not recovered to the pre-scare level before 
1998.53 There were also enormous variations of take-up, with London remaining a 
black spot. This increased children’s exposure to illness, and reduced collective ‘herd’ 
immunity, with the result that cases of measles increased from 2001 onwards and 
were still rising in 2009.54 Whereas there were only 70 reported cases of measles in 
England and Wales in 2001, this had risen to 1,143 by 2009.55 Measles can give rise 
to serious complications, including encephalitis, brain damage and even death (with 
one British child dying in 2005). The MMR story sold newspapers: it also revived 
an avoidable disease.

The British press is the least trusted in Western Europe because of the excesses 
of its tabloid newspapers.56 But tabloid excess is to be found elsewhere, from 
Germany to Hong Kong. Viewed from these countries, the professional orientation 
of mainstream American journalists – their reluctance to lace stories with artificial 
flavouring and additives, their general adherence to journalistic ethics and their 
loud protests when these are cynically breached – can seem worth transplanting.

Hazards of partisanship

Another aspect of the American journalistic tradition inspires envy in some places. 
Its stress on editorial neutrality and detachment from politics can seem immensely 
appealing to some with first-hand experience of journalistic partisanship. Partisan 
media systems tend to generate an alliance between a section of the media and 
government. This can have negative results when there is a high degree of media 
concentration and the media are lopsidedly partisan in one direction. The prime 
illustration of this problem is Berlusconi’s Italy.57

Silvio Berlusconi, Italy’s foremost TV mogul, was the first person in Western 
Europe to be allowed to effectively control the terrestrial commercial television 
system of an entire nation, albeit one which has popular public television. By 1992, 
Berlusconi’s TV channels accounted for 43 per cent58 and by the early 2000s 45 



Shining city on a hillâ•… 19

per cent of total viewing time (and 90 per cent of commercial television viewing 
time) in Italy.59 In addition, Berlusconi possessed or acquired substantial interests in 
publishing, advertising, construction, insurance and food.

Berlusconi’s media and business empires became the launch pad for his political 
rise. During the early 1990s, the governing political class was discredited by public 
corruption scandals. Berlusconi filled the resulting political vacuum by creating 
in 1993 a ‘plastic’ political party, with few members, many of whom were his 
employees and their friends. The party’s launch was meticulously planned, with 
careful market research and sustained promotion, almost as if the electorate was a 
new market to conquer. The new political party was named after the football chant 
‘Go Italy’ – Forza Italia – and teamed up with two other rightwing parties, with 
regional bases respectively in the north and south. In 1994, they won the general 
election, with strong support from Berlusconi’s television channels. Around fifty of 
Berlusconi’s employees were elected to parliament, and Berlusconi himself became 
prime minister without ever holding public office before. Although Berlusconi’s 
first administration lasted only seven months, Berlusconi again won power in 2001 
at the head of essentially the same rightwing coalition. This time his administration 
proved to be the longest-serving in post-war Italian history. After being defeated in 
2006, Berlusconi was elected in 2008 to head a new government, with a majority 
in both houses of parliament. Berlusconi thus parlayed his position as media tycoon 
to become the dominant figure in Italy’s notoriously fissile politics.

However, it would be too simplistic to suggest that Berlusconi achieved political 
pre-eminence only because of his media power. In 1992–4, the implosion of the 
political class (to which, ironically, Berlusconi was closely linked) presented him 
with the opportunity to make a breakthrough as a ‘clean hands’ outsider. Berlusconi 
then consolidated his position partly because he was a media-savvy politician, with 
a shrewd instinct for headlines, populist policies and projection of personality. He 
was a man at ease with the new style of politics. But he was also adept in the old 
political arts: an astute mediator, with great charm, he held together the sparring 
partners of his political coalition and restructured its main bloc in a more stable 
form in 2007. Above all, he reconstituted the dominant centre–right coalition in a 
new form by articulating the central themes of Christian Democracy (patriotism, 
family values, law and order and the perils of socialism) to an Italian version of 
neo-liberalism (individualism, consumerism, hedonism and low-tax anti-statism), 
underpinned increasingly by a virulent hatred of immigrants. This rebuilding of the 
centre-right was helped by the failures of the left,60 and received its due reward in 
an inherently conservative country. Italy had voted for the right or centre-right in 
every election between 1948 and 1992. In effect, Berlusconi assisted the country to 
return to its natural political home after an interim period of turbulence.

However, the interaction between media and political power in Italy proved 
to be neither good for government nor the media. Thus, Berlusconi used state 
office to consolidate and extend his media power base. When the Constitutional 
Court ruled that one of Berlusconi’s television channels (Rete 4) should be moved 
to cable or satellite TV in order to reduce Berlusconi’s domination of terrestrial 
commercial television, Berlusconi’s government promptly passed, in 2003, a law 
to overturn the court’s judgment. The new law both legitimated Berlusconi’s 



20â•… Comparing media

continued domination of commercial TV and also facilitated a further expansion 
of his media empire.

Berlusconi further abused his office to extend his influence over RAI, the public 
broadcaster. Its three channels had been orientated respectively towards the right, 
centre and left. However, following the corruption scandals of the early 1990s, 
RAI had gravitated towards an ‘above politics’, neutral orientation, something that 
Berlusconi set out to change. His minister of communications, Maurizio Gasparri, 
publicly declared in 2002 that it was time to ‘stop flying and come down to earth. 
Let’s forget the “above faction” journalists: we prefer the ones who are loyal’.61 
Loyalists were shoehorned into top managerial posts, people like Fabrizio Del Noce 
– a former Forza Italia senator – who was appointed as the new director of RAI 1. 
Under the new regime, episodes of a satire programme poking fun at Berlusconi 
were cancelled abruptly in late 2002. When a camera shot lingered on a protester 
standing outside a tribunal where the prime minister was accused of corruption in 
May 2003, RAI’s director general ordered an official investigation of RAI 3 news, 
leading to abrasive interviews with its staff. Berlusconi was directly involved in this 
campaign of intimidation. He publicly accused in 2003 two critical broadcasters 
– Enzio Biagi, the presenter of a celebrated public affairs programme on RAI 1, 
and Michele Santaro, a top journalist on RAI 1 and 2 – of making ‘criminal use of 
television’, adding that ‘I believe that RAI’s new management has a definite duty to 
stop this from happening’.62 The two journalists’ contracts were not renewed for the 
next season, 2003/4, in a move that was plainly intended to foster self-censorship 
by other journalists. This relentless pressure continued with, for example, RAI 3’s 
Lucia Annunziata being threatened with disciplinary action after asking Berlusconi 
tough questions in March 2006.

Berlusconi never in fact ‘captured’ the public broadcasting system, which 
continued to provide airtime for opposition viewpoints. But Berlusconi’s assured 
control of commercial television, and subsequent intimidation of RAI, had two 
important consequences. It gave Berlusconi a built-in political advantage in that he 
appeared more frequently on television than his opponents, was cited more often 
and tended to be portrayed more favourably.63 It also affected the tone and frame of 
reference of news reporting in general, especially in relation to corruption.

As a businessman, Berlusconi had sailed close to the wind, causing him to 
be pursued by legal furies for almost two decades. Among other things, he was 
arraigned for false accounting, tax fraud, bribing the financial police, corrupting 
judges, making illegal contributions to political parties, money laundering, having 
illegal ties with the Mafia, anti-trust violations and bribing a witness to commit 
perjury. Indeed, Berlusconi was sentenced in 1998 to two years in gaol for bribing 
the financial police – a verdict overturned on appeal, though his lawyer, Massimo 
Berruti, was sent down for the offence in 2001. Another of Berlusconi’s lawyers 
(and a close friend and former member of his cabinet), Cesare Previti, was also 
found guilty of corruption charges in 2003. Berlusconi’s response to the pressing 
attentions of the judiciary was to rewrite the law. In 2001–6, Berlusconi’s govern-
ment decriminalised false accounts statements; made it easier to transfer court cases 
to another part of Italy (in order to facilitate acquittal); introduced a much shorter 
statute of limitation for white-collar crime; and suspended trials against senior 



Shining city on a hillâ•… 21

officers of state (this last was struck down as unconstitutional). Berlusconi’s first 
priority, comments David Lane, ‘was the enactment of bespoke laws to get the 
prime minister off his legal hooks’.64

This use of public office to deflect prosecution continued into Berlusconi’s third 
term, when he faced charges for tax fraud and for suborning a witness, the British 
lawyer David Mills, who was found guilty of giving false testimony on his behalf. 
In 2008, a bill was passed which gave Berlusconi legal immunity in order that he 
should not be distracted from affairs of state. In 2009, this bill was thrown out by 
the Constitutional Court.

Berlusconi’s influence over the media resulted in its failure to scrutinise govern-
ment effectively. Corruption prosecutions could have been reported with evan-
gelical zeal, as a continuation of the ‘clean hands’ campaign in which the public 
demanded an end to government abuse. Instead, prosecutions and court cases tended 
to be reported in a different register, as being ‘controversial’, because government 
ministers accused judges and prosecutors of leftwing bias; or as being ‘inconclusive’, 
just another episode in Italy’s byzantine legal process; and, by the time of the third 
Berlusconi administration, simply received less media attention.

Berlusconi also emerged as a Teflon-coated politician, partly because the absence 
of aggressive media scrutiny (save by leftwing newspapers and magazines, with 
obvious axes to grind) gave him an unusual degree of leeway. There were tensions 
between the ideas he represented; fractures in the image he projected; and contra-
dictions between what he said and did. It was only when the incongruity between 
his political championship of family values and his consorting with prostitutes 
became too great in 2009 to overlook that his qualified media ‘protection’ was 
lifted (with the help of the Internet).

In brief, the recent political history of Italy represents a cautionary experience. It 
highlights the dangers inherent in the fusion of media and political power, which 
encourages bad government and compromised reporting. It is no wonder that 
reflective Italians began to speculate in the Berlusconi era whether America offered 
a better way of doing journalism.

World triumph and domestic decline

Thus, large numbers of people around the world came to admire the independ-
ence, sense of public purpose and political neutrality of American journalism. For 
example, numerous journalists in Malta,65 Mexico,66 Brazil67 and Latin America 
more generally68 espoused American journalistic norms as a way of ‘reforming’ 
their media. These norms were tacitly championed by the US-dominated World 
Association of Newspapers, which expanded its membership both during and after 
the Cold War.69 They also tended to be championed by new schools of journalism 
that emerged in Africa, Asia and elsewhere.70

Yet, during this period of international triumph, when American journalists 
basked in the admiration of a growing number of their peers around the world, 
American journalism went into decline. This was because the foundation of the 
American experiment – its partially successful attempt to separate business from 
journalism – was undermined by increased commercialisation.



22â•… Comparing media

The American TV networks were all bought or merged during the 1980s. Their 
new controllers refused to tolerate the losses incurred by their news divisions. 
This had perhaps something to do with the revocation of residual FCC regula-
tion during the 1980s which clarified the status of TV licences as, in effect, private 
properties rather than as renewable trusts with quantifiable public obligations.71 
But it was also fuelled by the demand for rising returns on publicly traded shares, 
often with linked remuneration packages for senior executives. This pressure to 
optimise dividends and stock values also strongly influenced American newspapers 
during this period.72 They were required to deliver much higher profits in the 
1980s compared with two decades earlier,73 and this pressure was maintained in the 
subsequent period.74

At the same time, it became increasingly difficult to deliver what shareholders 
demanded. American newspapers entered an accelerated phase of decline from the 
1970s onwards. The TV networks experienced falling ratings as a result of the rise 
of cable and satellite TV. Between 1970 and 2001, the number of television chan-
nels received in the average American household increased from seven to seventy-
one.75 And in the 2000s, both American newspapers and television had to fend off 
competition from the Internet, which had become by then a ‘mass’ medium avail-
able in most homes.

This conjunction of increased stockholder pressure and greater competition 
weakened the autonomy of American journalists. This was reflected in successive 
surveys in 1982, 1992 and 2002 registering decreases in the proportion of American 
journalists who said that they were free to select their own stories, determine the 
emphasis of their stories or get important stories covered in the news.76 This weak-
ening of professional power resulted in a greater drive towards simplicity and enter-
tainment, reflected in an increase in soft-news stories on network TV news in 
1994–8 compared with 1974–8.77 It also contributed to a reduction of foreign news 
coverage by American newspapers in the 1970s and 1990s,78 and a reduction of 
TV news investment in foreign newsgathering.79 Increased commercialisation also 
contributed to the growth of low-cost, ‘magazine’ and virtual reality shows, both 
strongly influenced by entertainment values.

These developments threw into sharp relief the nature of the settlement between 
commerce and professionalism that had been struck earlier. While American TV 
network news journalists had been given considerable freedom and large resources 
to report the news, they had also been sidelined. Their news programmes were trans-
mitted at the edge of prime time, at 6.30 p.m. (and in some time zones earlier) in 
order to create space for uninterrupted entertainment at peak viewing times. This 
marginalisation reflected the underlying commercial logic of the American television 
system, which was driven by profit seeking rather than the desire to serve democracy.

This said, change brought some positive outcomes, partly because it was accom-
panied by more channels and increased provision. The drive to convert occasional 
network news viewers into regular ones increased coverage of some relatively 
neglected issues, like education and health, of greater concern to women.80 The 
growth of virtual reality shows created space for minority voices to be expressed,81 
although they were also arenas where the vulnerable were bullied and the disadvan-
taged were rebuked rather than heard.82 New television channels, which reported 



Shining city on a hillâ•… 23

national and international news in prime time, also came into being, though they 
generally attracted low audiences.83 By far the greatest gain of TV expansion was 
the development of a new economic model for television fiction production, based 
on premier subscription rather than advertising, that gave rise to high-quality drama 
(associated with HBO).84 But as far as news reporting was concerned, increased 
commercialisation encouraged the growth of soft news at the expense of hard news, 
the reporting of elections more in terms of horse races than in terms of policy 
difference and declining coverage of the outside world, save where American troops 
were engaged in military action.85

Subversion of an ideal

This was partly also because the core values of American journalism came under 
attack in their heartland. The norm of journalistic neutrality had been upheld not 
just by professional values but also by the ‘fairness doctrine’ introduced by the 
Federal Communications Commission (FCC) in 1949, which required broadcasters 
to present contrasting views on controversial issues. This regulation was revoked in 
1987, opening the way for partisan journalism on the airwaves. One year later, Rush 
Limbaud started an unabashedly rightwing radio show in New York. With the help 
of a growing number of local radio stations (most notably the giant Clear Channel 
Communications group) that syndicated his show, Limbaud built – for radio – a 
large national audience. His success led to imitation, including a ‘Liberal Radio’ 
alternative that attracted many fewer listeners. A distinctive genre of partisan radio 
journalism became part of the media landscape.

This was followed by the launch of the Fox News Channel in 1996. Although 
claiming to be fair and balanced, it developed a rightwing news agenda and intro-
duced ferociously conservative political commentators. This new style of journalism 
attracted a substantial audience, for a cable/satellite TV channel. This encouraged a 
rival channel, MSNBC (also launched in 1996), to develop a liberal-leaning style 
of journalistic commentary. Partisan journalism thus came to occupy a substantial 
niche in both American television and radio journalism.

The rise of Fox News, in particular, signified not just a rejection of political 
neutrality, but something that seemed ‘foreign’. The devolution of control within 
American news organisations had helped to neutralise the big business ownership 
of the media. But Rupert Murdoch, the principal owner of the Fox News Channel, 
was a wealthy businessman with strongly held conservative, pro-free-market, small 
government views. He had foisted these views on other parts of his global media 
empire through the exercise of shareholder power.86 In the 1990s, he did the same 
thing in America. Conservative senior executives and journalists were put in place 
to orientate Fox News so that it echoed the political prejudices of its principal 
owner. The rise of this new style of journalism thus marked the compromising 
entanglement of American journalism with vested economic power.

Another source of subversion took the form of the rise of tabloid journalism. 
During the Hutchins reformist era, tabloid journalism had existed at the margins, 
primarily in the form of supermarket magazines like the National Enquirer. These last 
concentrated on news about celebrity, sex, crime and gossip, though occasionally 



24â•… Comparing media

breaking stories about erring politicians. They were regularly accused of distorting 
and even fabricating stories,87 in a way that emphasised their ‘otherness’, their trans-
gression from the norms of ethical mainstream American journalism.

But from the 1970s onwards, local television channels discovered that they could 
make money by developing a cheap form of local sensational journalism. As one 
pioneering study argued, their evolving formula emphasised images over ideas, 
emotion over analysis, simplification over complexity, driven by what was cheap to 
report and generated good ratings.88 This led to supplementing the staples of local 
journalism – weather, sport, accidents and so on – with an increasing volume of 
stories featuring violent crime that conveyed drama and emotion, and was accom-
panied by strong visual material. By the 1990s, local television news in the major 
conurbations projected an alarming image of a broken society, characterised by wave 
after wave of robberies, murders, carjackings, gang wars and police chases.89 Local 
TV news became, as Iyengar and McGrady tartly observe, ‘essentially a televised 
police blotter’.90 This proved to be very successful in market terms: local TV news 
built very large audiences, even overtaking national network news (despite the fact 
that local TV ratings began to decline during the 1990s).91 Its success resulted in 
tabloid norms finding a prominent place in the mainstream of American journalism.

The revival of partisan and tabloid styles of journalism – once prominent in 
the nineteenth century – represented a reverse for the social responsibility tradi-
tion. It also meant that American journalism ceased to be as distinctive as it once 
was. The US media now exhibit features that are to be found in other parts of 
the world.

Setbacks

Traditional news professionalism is threatened by the take-off of the Internet as a 
mass medium. This has such profound implications for the development of jour-
nalism that it needs a separate chapter (Chapter 7) to be addressed properly. But 
anticipating a little, the migration of ‘old media’ advertising to the web led to the 
closure of some American newspapers, editorial budget cuts and a 20 per cent reduc-
tion in the number of American journalists employed in the eight years up to 2009. 
The rise of bloggers and web-based media start-ups did not compensate for this 
decline, because they failed to secure an adequate revenue stream to sustain them.

Over the long term the Internet may well rejuvenate journalism, especially if it 
is accompanied by constructive public policies. But the cumulative decoupling of 
advertising from news production which brought about the rise of the Internet 
also poses a major problem that is likely to endure. The great triumphs of American 
journalism – such as investigations into the abuse of power by President Nixon, 
Chicago police and a prison health corporation cited earlier – have usually come 
about as a consequence of the secondment of a skilled journalist or journalists for 
months to track down an important story. It is precisely this kind of high-cost jour-
nalism which is endangered by the economic crisis enveloping traditional news 
media in the United States.

American journalism also became subject to sustained criticism in the after-
math of the 2003 Iraq War. The Bush administration ‘sold’ the war to the American 



Shining city on a hillâ•… 25

people partly on the basis of a false prospectus. The government repeatedly claimed 
that Saddam Hussein had weapons of mass destruction and significant links to the 
terrorists behind the 9/11 attacks on America. In fact, no weapons of mass destruc-
tion or an advanced programme for making them were found in Iraq after its occu-
pation. It was also acknowledged subsequently by government agencies that the 
secular Ba’athist regime in Iraq did not have close ties to the Islamic fundamentalist 
group al-Qaida, who were behind the 9/11 attacks.

These revelations gave rise to the accusation that the American media had 
failed the public by reporting prominently the government’s case for invading Iraq 
without adequately scrutinising its validity. This indictment was conceded by some 
leading journalists. For example, the New York Times criticised its own performance 
in the run-up to the 2003 Iraq War:

Editors at several levels who should have been challenging reporters and 
pressing for more scepticism were perhaps too intent on rushing scoops into 
the paper … Articles based on dire claims about Iraq tended to get prominent 
display, while follow-up articles that called the original ones into question 
were sometimes buried. In some cases, there was no follow-up at all.92

Academic scrutiny has tended also to find American news media to be wanting.93 
Thus Hayes and Guardino undertook a quantitative analysis of all Iraq-related 
evening news stories – totalling 1,434 – transmitted by the three TV networks 
in the eight months before the invasion.94 They found that Bush administration 
officials were the most frequently quoted sources, while scant attention was given 
to domestic opposition to the war. Indeed, anti-war groups accounted for a mere 
1 per cent of quotations, while Democratic representatives (including some who 
were anti-war) accounted for only 4 per cent.

But while domestic anti-war voices were almost inaudible on network news, 
Bush administration claims were counterposed by those from the Hussein admin-
istration. Perhaps more significantly, since the Hussein administration was portrayed 
in a strongly negative light that undermined its credibility, network television news 
also quoted leaders of the French, German and Russian governments and UN offi-
cials, all of whom tended to take a different line from that of the Bush administra-
tion. This attempt to achieve neutrality was flawed, since ‘a plurality of news stories 
focused on Iraq’s alleged weapons of mass destruction … and TV news reports 
cast a possible invasion in a more positive than negative light’.95 The networks also 
offered a heavily establishment perspective: 79 per cent of all sources quoted were 
official ones. But at least the networks’ under-representation of domestic opposition 
to the war was partly offset by their reporting of foreign opposition.

There was also something admirable about the way in which American journal-
ists collectively reflected upon their performance after the dust of war had died 
down. Thus, the much-denigrated senior New York Times journalist Judith Miller 
answered her critics by saying that it was not her fault if government sources got it 
wrong. ‘My job isn’t to assess the government’s information and be an independent 
intelligence analyst myself ’, she declared. ‘My job is to tell readers of the New York 
Times what the government thought about Iraq’s arsenal.’96 This drew the acid 



26â•… Comparing media

reply from New York Times columnist Maureen Dowd that investigative journalism 
is not the same as the stenography of power, something that she implied might be 
lost on Judith Miller, ‘the Fourth Estate’s Becky Sharp’, with her ‘tropism toward 
powerful men’.97 Despite the personal undercurrents of this exchange, this debate 
– and the wider dialogue of which it was a part – reflected a serious engagement 
with a thorny issue: the perennial tension between rival conceptions of journalism 
as a witness and as a watchdog, between factual dispassion and interpretative truth 
telling, at the heart of the professional tradition. It also reflected an attempt by a 
public-minded group of journalists to address its collective failure, learn from past 
mistakes and do better next time.

It is precisely this public consciousness, this willingness to engage in critical self-
reflection, which enables the American professional tradition to renew itself, and 
which has resulted in a long record of distinguished journalism. But this tradition 
is now beset by multiple problems – an economic crisis, deepening commerciali-
sation, a reduction of journalistic autonomy, a revival of rival journalistic tradi-
tions and public criticism that journalists themselves partly endorsed. In brief, the 
shining city on the hill does not seem quite so luminous to those who actually 
live there.

Relativising American achievement

The American cultural strategy of media reformism is not the only one available. 
Indeed, a very similar conception of media professionalism holds sway in British 
broadcasting, which has also adopted an independent, ‘above politics’, neutral mode 
of news reporting. But this shared approach is pursued in different ways. Whereas 
the American strategy is based on developing a ‘voluntaristic’ culture of profession-
alism within market institutions, the British approach seeks to actively support a 
professional culture through institutional arrangements. This includes the creation 
of two buffers – one against market censorship and the other against government 
censorship. Thus, Britain’s principal broadcasting organisation, the BBC, is gener-
ously funded by the public through an obligatory TV licence fee in order to create a 
space for journalists to be independent of market pressure. Checks and balances – a 
BBC governing trust composed of people of different views and connections, ad 
hoc independent panels advising on the appointment of the BBC director general, 
parliamentary select committee and regulator scrutiny, all underpinned crucially 
by broadcasting staff and public support for television independence – create a 
shield against government control. And the autonomy of the broadcasting system 
as a whole is further supported by a legal obligation to display due impartiality in 
reporting controversial issues.

This resulted in British television reporting the build-up to the Iraq War in a 
more independent way than its American counterpart. Indeed, the head of govern-
ment communications, Alastair Campbell, publicly accused the BBC of having ‘an 
anti-war agenda’,98 while a controversial report by a leading judge argued that the 
BBC went too far in impugning the integrity of the government’s ‘sexed-up’ case 
for war.99 The government’s claims that Iraq’s weapons of mass destruction posed an 
external threat, that the Iraqi people should be rescued from a tyrant, that invasion 



Shining city on a hillâ•… 27

was sanctioned by a prior UN resolution and that it would make Britain safer from 
terrorism were widely aired on television news and current affairs programmes. But 
so too were a number of counter-arguments: namely, that the weapons-inspection 
process should be completed and diplomacy given a chance to succeed; that there 
was no hard evidence that weapons of mass destruction existed; that invasion would 
be illegal without a fresh UN mandate; that it would lead to death and destruction, 
and in the long term civil war and destabilisation of the region; and that the effect 
of invasion would be to increase rather contain global terrorism.

However, perhaps the main reason why American and British television coverage 
in the run-up to war differed was because they were responding to different political 
environments. Unlike Britain, the US had been exposed to a major terrorist attack 
in 2001, giving rise to a bellicose climate of public opinion. While some Democratic 
politicians opposed the war, their leaders were in favour, and the Democratic Party as 
a whole tended to hedge its bets in the patriotic context of post-9/11.100 By contrast, 
there was a cumulative build-up of opposition to the war within the governing Labour 
Party in Britain. As early as September 2002, the BBC reported that the majority of 
Labour backbench MPs, in its survey, were anti-war.101 Despite enormous pressure 
from the Whips’ office, about half of Labour MPs not on the government payroll 
voted against the Iraq invasion in parliament,102 and two Labour cabinet ministers 
(including former foreign secretary, Robin Cook) resigned over the issue. Dissenting 
Labour MPs were joined by some senior Conservatives (including Kenneth Clarke, 
former chancellor of the exchequer, and John Gummer, former Conservative Party 
chairman), as well as by all Liberal MPs. This highlights a further key difference 
between the political context in the US and the UK: the opposition to the war was 
more broadly based in Britain. This was reflected in the press, with for example the 
pro-Conservative Daily Mail joining the pro-Labour Daily Mirror in opposing the 
war.103 This opposition (including prominent church leaders) was galvanised by an 
anti-war coalition that staged in February 2003 the biggest national demonstration 
in Britain’s political history. This surpassed the Kennington Chartist demonstration 
for the vote, and was very much larger than the equivalent demonstration in the US, 
despite the latter’s larger population. This in turn reflected greater public disapproval 
of war in Britain compared to the US, registered in pre-invasion opinion polls.104

The importance of the wider political environment is further corroborated by 
the way in which British and American television reporting, and media reporting 
more generally, became more similar when their troops invaded Iraq. Journalists in 
both countries responded to convergent influences to rally behind their country’s 
troops when they were engaged in actual military action.105

In short, the culture of news production matters,106 as the achievements of 
American professionalism testify. The institutional arrangements of news media – 
influencing how they are financed and managed, their cultures and organisational 
goals – also affect news output.107 But the wider context of society also strongly 
influences the news, not least through the cultural air that journalists breathe and 
what news sources say to them. To understand more fully what shapes American 
journalism, and influences its performance, it is necessary therefore to take a 
closer look at American society. This we will do by linking it to an appraisal of a 
commanding new orthodoxy in media research.


	Title
	Copyright
	Contents
	List of tables
	Acknowledgements
	Introduction
	Part I: Comparing media
	1 Shining city on a hill
	2 Questioning a new orthodoxy
	3 Media system, public knowledge and democracy: a comparative study

	Part II: Media and democratic theory
	4 Entertaining democracy
	5 Liberal dreams and the Internet

	Part III: Media and new technology
	6 Technology foretold
	7 The future of journalism

	Part IV: Media and history
	8 Narratives of media history revisited
	9 Press as an agency of social control
	10 Advertising as a bounty system

	Part V: Media and culture
	11 Media as custodians of cultural tradition
	12 Media and cultural theory in the age of market liberalism

	Notes
	Index

